این گزارش کارآموزی در مورد اداره کار و امور اجتماعی برای رشته حسابداری است و به بررسی سیستم های حسابداری دولتی، حقوق و دستمزد و نرم افزارهای مالی می پردازد.

در طول دوره کارآموزی در اداره کار و امور اجتماعی ، با سیستم های حقوق و دستمزد در ادارات دولتی و سیستم حسابداری دولتی در یک ارگان با تعداد کارکنان بالا و پر مخاطب آشنا شدم که مشروح آموخته هایم را در این دوره که شامل مواردی از قبیل محاسبه حقوق کارکنان ، فوق العاده ها ، کسورات و … بود و همچنین نرم افزار حقوق و دستمزد مورد استفاده را در ذیل به استحضار می رسانم .
جذابیت بهره جویی از نرم افزارهای مالی زمانی نمود پیدا می کند که لازم باشد محاسبات پیچیده ای در کوتاه ترین زمان ممکن و با پرهیز از هرگونه خطایی صورت گیرد. محاسبه ی حقوق و دستمزد کارکنان در سازمان ها و موسسات اقتصادی مثال بارزی از همین محاسبات زمان بر است که مسئولین مالی همیشه درگیر آن هستند. حال آن که به دلیل تنوع شیوه های محاسبه و تعدد عوامل تاثیرگذار، طراحی نرم افزاری که پاسخگوی نیاز کاربران گوناگونی باشد، از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است. سیستم «حقوق و دستمزد»، وظیفه محاسبه حقوق و مزایای کارکنان سازمان را با توجه به اطلاعات دریافتی از سایر سیستم های حوزه «اداری- مالی» بر عهده دارد.
این سیستم از یک سو ارتباط تنگاتنگی را با سیستم «مدیریت منابع انسانی» جهت دریافت اطلاعات استخدامی پرسنل برقرار و از سوی دیگر اطلاعات عملکرد پرسنل را از سیستم «حضور و غیاب» دریافت می نماید. اطلاعات مالی ایجاد شده در محاسبات این سیستم نیز به طور مکانیزه به سیستم «حسابداری مالی» ارسال می گردند. امکانات گسترده این سیستم در تعریف پارامترهای محاسبه حقوق به صورت کاملا پویا و با توجه به نیازهای موجود، سازمان را قادر می سازد که بدون وابستگی به لایه های نرم افزاری، اطلاعات خود را در سیستم تعریف نموده و آن را بسته به نیازهای خود بومی نماید.
درآبان ماه سال ۱۳۲۳دروزارت پیشه و هنر، اداره مستقلی به نام اداره کل کارتشکیل شد. این اداره کل ابتدا برای رسیدگی به اختلافات تصویبنامه ای تنظیم کردکه درفروردین ماه سال ۱۳۲۴به تصویب هیات وزیران رسید. اولین طرح قانون کاردر تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۲۵ و در زمان تعطیلی مجلس به تصویب هیات وزیران رسید.
ازآنجا که با تصویب قانون کار، سازمان کوچک اداره کل کار، قادر به حل و فصل امور کارگری نبود و از طرف دیگر یکی از گردانندگان حزب توده نیز در راس وزارت پیشه و هنر قرارگرفته بود و حکومت وقت به سبب مخالفتهای سیاسی حزب مزبور، مایل نبود امورکارگری کشور را سلطه و اختیار وی قراردهد. لذا با تصویب هیات دولت در ۱۳/۵/۱۳۲۵وزارتخانه جدیدی به نام “”وزارت کار وتبلیغات ” از ادغام “اداره کل کار”، “اداره کل انتشارات و تبلیغات” و “اداره عمران و اصلاحات وزارت کشور” تشکیل و مامور اجرای قانون کارگردید. درسال ۱۳۲۵ مظفرفیروز به عنوان اولین وزیر وزارت کار و تبلیغات معرفی شد.
تاریخچه وزارت کار و امور اجتماعی را می توان به دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۲۵ تا ۱۳۵۷ و ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۲ تقسیم کرد.
درسال ۱۳۲۵ بعد از تصویب وزارت کار و تبلیغات توسط هیات دولت، سرانجام درسال ۱۳۲۸ اجازه قانونی تاسیس وزارت کار از طرف مجلس به دولت داده شد و وزارت کار موجودیت قانونی پیدا کرد.
هدف و وظایف وزارت کار و تبلیغات در بدو امر با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان به شرح ذیل بود:
ایجاد مرجع بی طرف صلاحیتدار برای حل اختلافات کارگرو کارفرما و تمرکز امور مربوط به کار و مراقبت در تهیه اجرای مقررات قانون کار و قانون کار و قانون بیمه کارگران و حمایت و تامین بهداشت و رفاه کارگران و برقراری روابط با تشکیلات بین المللی کار.
در سال ۱۹۴۴ ، کنفرانس بین المللی کار بیانیه ای را تحت عنوان بیانیه فیلادلفیا تصویب نمود که این بیانیه به انضمام اساسنامه سازمان در حال حاضر منشور سازمان بین المللی کار را تشکیل می دهد . این بیانیه با تاکید مجدد بر اصولی که سازمان بر پایه آنها پی ریزی و تشکیل شد ، برنکات زیر تاکید ورزید :
این سازمان در طول سالیان متمادی با پشتکار و اعتقاد راسخ به اصول و قوانین خود پستی و بلندی های بسیاری را طی نمود اما هیچگاه در راه احقاق حقوق انسانی و بشری از پای ننشست و تاکنون ۳۴۹ کشور به عضوت این سازمان در آمده اند و قوانین و اصول این سازمان در همه نقاط جهان به اجرا گذاشته می شود . این سازمان همواره با تلاش برای حرکت به سمت جهانی با صلح پایدار گام برداشته است ، چنانچه این سازمان برای آغاز قرن بیست و یکم ۴ استراژی کلی تدوین و تعیین نموده که عبارتند از :
سازمان بین المللی کار ، در قرن جدید بر تامین اقتصادی و اجتماعی نیروی کار تاکید ورزید و این مساله را لازمه کار مفید و حفظ کرامت انسانی در اقتصاد جهانی دانسته و در این راستا چارچوبی برای طراحی تمهیدات اجتماعی پایدار، شامل اصلاح و گسترش آنها ارائه داده است .
سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای در امور و کارگری برای حفظ و صیانت انسانی وظایف خود را بر اساس چهارچوب قانون کار در راستای تنظیم روابط کار و بازار کار ایفای نقش می کند.
همانطوریکه در فصل هشتم قانون کار به مسائل رفاهی کارگران پرداخته شده است رسیدگی به مسائل و مشکلات رفاهی کارگران حائز اهمیت خاصی می باشد به نحوی که برنامه ریزی در این زمینه و ارائه خدمات رفاهی موجب حل بسیاری از مشکلات کارگران خواهد شد . لذا سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این زمینه ثمره خوبی خواهد داشت.
از اهداف مهم اداره اموراجتماعی ارائه خدمات رفاهی از قبیل
شرایطی که برای انتخاب کار گر نمونه مد نظر می باشد
پیشگفتار
مقدمه :
فصل اول – معرفی اداره کار و امور اجتماعی استان ….
تاریخچه سازمان بین المللی کار در جهان
منشور سازمان بین المللی کار :
معرفی
شرح وظایف سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای استان قزوین:
اداره امور اجتماعی
شرایطی که برای انتخاب کار گر نمونه مد نظر می باشد
اداره بازرسی کار :
شرح وظایف
اداره روابط کار :
وظایف و مسئولیتها
شرایط و مدارک مورد نیاز :
بررسی آئین نامه های انضباطی کار کارگاهها
بررسی قراردادهای کار ارسالی شرکتها
شرایط مندرج در پیمان دسته جمعی :
سایر فعالیتهای امور اجتماعی :
فصل دوم – محاسبات تئوری
· محاسبه حقوق و مزایا
· فوق العاده
· …
روش محاسبه حقوق و دستمزد نظام کارمندی :
طرز محاسبه ضریب حقوقی در سال ۱۳۸۵ :
طرز محاسبه حق اولاد :
طرز محاسبه حق عائله مندی :
طرز محاسبه فوق العاده شغل :
طرز محاسبه محرومیت و تسهیلات زندگی :
فوق العاده محل خدمت :
فوق العاده محرومیت از روستا :
طرز محاسبه فوق العاده نوار مرزی :
طرز محاسبه فوق العاده جذب مناطق محروم :
طرز محاسبه فوق العاده ویژه :
طرز محاسبه حداقل دریافتی :
تفاوت حقوق با هیئت علمی :
طرز محاسبه فوق العاده برجستگی :
کمک هزینه ازدواج و فوت :
کمک هزینه سفر :
کمک هزینه مسکن مناطق محروم :
قانون پرداخت پاداش پایان خدمت :
بازنشستگی :
اختیاری :
توافقی :
اجباری :
فصل سوم – قراردادهای کار
· انواع قراردادها
· ویژگیها و تفاوتهای قراردادها
· …
?- تعریف قرارداد کار
– ویژگی های قرارداد کار
مشروعیت مورد قرارداد
معین بودن موضوع قرارداد
– دوره آزمایشی
– قراردادهای کارمزدی
– نحوه محاسبه حقوق و مزایا قراردادهای کارمزدی
– قراردادهای مزدساعتی
مشاغل آموزشی و پژوهشی
– محاسبه حقوق ومزایا قراردادهای مزدساعتی
قراردادهای کارمزد ساعتی
– نحوه محاسبه حقوق ومزایا قراردادهای کارمزد ساعتی
فصل چهارم – آشنایی با نرم افزار
· ویژگی های نرم افزار
· امکانات
· تصاویر آموزشی
سیستم حقوق و دستمزد :
سیستم های حقوق و دستمزد
خلاصه مشخصات سیستم حقوق و دستمزد
ضوابط و ویژگی های سیستم پرسنلی
عملیات مربوط به احکام کارگزینی و ابلاغیه:
عملیات ثبت و نگهداری مشخصات کارکنان و مدیران:
فعالیت های مربوط به حقوق و دستمزد:
فعالیت های مربوط به آموزش:
گزارشها :
امکان گزارشگیری پویا
ارتباط سیستم پرسنلی با سایر سیستم ها:
نرم افزار ها در سیستم حقوق و دستمزد :
گزارش ها :
فصل پنجم – نتیجه گیری
نتیجه گیری