این پاورپوینت در قالب 84 اسلاید عوامل ایجاد بیماری در طب سنتی را بررسی می کند، شامل اسباب ممرضه، سوء مزاج، تغییرات هوا، علایم بیماری ها و نقش مزاج ها در بروز امراض

بدو به ضم باء و سکون دال مهمله و واو موقوف
به معنای شدید الظهور بودن این امور است
بادی به معنای صحرا و خارج از بدن است در مقابل مدینه
بادی به معنای مبداء امراض
مثال:
سابقه: ایجاب حالت با واسطه، مانند آنکه میان سبب غیر بدن و مرض واسطه باشد
واصله: ایجاب حالت بلا واسطه، مانند میان سبب غیر بدنی و مرض واسطه نیست
مثال سابقه: امتلاء، عفونت، حمای یوم
مثال واصله: ضربه به استخوان، شکستگی
از ترکیب اسباب مفرده، اسباب امراض امزجه مرکبه ظاهر می گردد مانند جمع شدن حرارت و رطوبت یا یبوست
برای تسبب اسباب سه شرط لازم است:
مرض شکل، مرض مجاری، مرض اوعیه، مرض سطح، مرض تعداد، مرض وضع
در این مرض پیوستگی طبیعی اندام از بین می رود و در آنها گسستگی و فاصله ایجاد می شود
در اعضاء مفرد مانند شکستگی یک استخوان
در اعضاء مرکب مانند قطع انگشت
از عوامل مهم در مبحث علل بیماری ها تغییر در سته ضروریه است
تغییر در کیفیت هوا شامل گرمی، سردی، خشکی، تری
تغییر در جوهر هوا شامل ایجاد فساد و تعفن در آن
خصوصیات هوا تابع شرایط فصول، بادها، نزدیکی به کوه ها و دریاها، خاک و محل زندگی می باشد.
در چهار کیفیت گرمی، سردی… معتدل و دارای لطافت و قدرت تحریک است و متناسب با مزاج روح باعث تقویت و تحرک روح و قوا شده و موادی که در بدن محبوس مانده رقیق شده و سیلان می یابد و به اندام های ضعیف مانند پوست می ریزد و باعث خارش، بثور… می گردد.
گرم و خشک
در افراد محرور المزاج باعث بیماری های گرم می شود
تحلیل رطوبات
عطش زیاد
گرمی و خشکی اعضاء رئیسه بخصوص کبد
سرد و خشک
شیوع بیماری های سوداوی
ایجاد سده در مسام
تغلیظ اخلاط
احتباس اخلاط و در نتیجه تولید بیشتر خلط سوداوی در بدن
سرد و تر
تولید ابخره غلیظه از مواد سرد و تر و میل به سر
بروز بیماری های سرد
انسداد مسام و سردی سطح بدن
حرارت میل به باطن پیدا می کند
بروز بیشتر زکام و نزله
بروز بیشتر بیماری های سینه در افراد مستعد
علت بروز خواب: میل ارواح، قوا، حرارت غریزی به سوی باطن بدن
این حرارت غریزی رطوبات بدن را تحت تاثیر و آنها را تبخیر می کند
ابخره و رطوبات حاصل باعث رخوت و سستی دماغ و کثیف شدن ارواح موجود در دماغ و نیز غلیظ شدن راه های عصبی (مسالک عصبی) و پر شدن آنها می گردد
عوارض افراط در حرکت = تسخین (گرمابخشی) و در مدت طولانی برودت
در صورت انجام در زمان طولانی = تبخیر و تحلیل رطوبات
افناء حرارت و رطوبت غریزی
تجمع رطوبات و مواد بلغمی در بدن به علت تولید و عدم دفع
انغمار و اختناق (در درون خفه شدن) حرارت غریزی
همه فضولات ناشی از هضم غذا در بدن قابل دفع نیستند و بخشی در بدن می مانند.
وجود این مواد باعث ایجاد بیماری هایی چون سوء مزاج، اماس، و امتلاء می گردد اما ریاضت به راحتی دفع مواد بالا را می کند
تعریف: احتباس نگهداری مواد ضروری
استفراغ دفع مواد غیر ضروری و زاید
عوارض احتباس غیر طبیعی:
اسباب استفراغ غیر طبیعی معکوس احتباس است
دکتر جعفریان
نشانه ها دلالت دارند بر احوال تن آدمی از روی مزاج، و در اینجا علامت یعنی چیزی که استدلال کرده می شود از وی بر حالتی از حالات بدن چون صحت یا مرض یا حالاتی متوسط.
نظریه قرشی: علامت و دلیل عام هستند (شامل مرض، صحت می شوند) اما عرض مختص بیماری است.
ذهنی: یعنی نشانه هایی که توسط خود بیمار احساس یا به عنوان شکایت مطرح می شود. (symptom)
عینی: نشانه هایی که توسط طبیب تشخیص داده می شود و بر اساس آنها و به کمک علایم ذهنی بیمار می توان بر شرایط قبلی و فعلی بیمار، علت بیماری و پیش آگهی آن (تقدمه المعرفه) استدلال نمود (sign)
همچنین احتمال دارد در بدن دمل یا در دهان بثوراتی به وجود آید و یا در اعضای مستعد مانند لثه ها، بینی، مقعد خون ریزی رخ دهد.
حکیم جرجانی: جوانی و فصل بهار و تن گوشتالود و بسیار خوردن گوشت و شیرینی، این نشانه ها را درست کند که نشانه غلبه خون است.
حکیم جرجانی: فصل زمستان و کودکی و تن فربه و خوردن غذای تلخ مانند ماهی تازه، ماست و مانند آن این نشانه ها را درست کند که نشانه غلبه بلغم است.
حکیم جرجانی: فصل تابستان و ایام جوانی و مزاج گرم و بسیار خوردن شیرینی ها و شیر تازه این نشانه ها را درست کند که نشانه غلبه صفراست
حکیم جرجانی: فصل خزان، ایام پیری و خوردن غذاهای سوداوی چون گوشت قدید و صید و مانند آن این نشانه ها را درست کند که نشانه غلبه سوداء است
نکته: برای بررسی و تشخیص غلبه هر کدام از اخلاط بایستی به درستی به موارد زیر توجه شود.
هرگاه اخلاط یا ارواح از نظر کمی یا کیفی دچار تغییراتی که باعث ایجاد حالات مرضی شوند به آن امتلاء گفته می شود.
امتلاء بر دو نوع است: امتلاء بر حسب اوعیه و امتلاء بر حسب قوه
در این حالت اخلاط و ارواح به قدری در بدن زیاد می شوند که تمام اوعیه (ظرف های بدن یا رهگذار اخلاط و ارواح بدن) را پر می کنند و باعث فشار وتحت کشش قرار دادن آنها می شوند. این وضعیت الزاماً با بدی یا کیفیت ارواح و اخلاط نیست.
این اختلال به علت بدی کیفیت اخلاط و غلبه این کیفیت بد بر قوای بدن به وجود می آید که در این حالت قوت هاضمه توان هضم و نضج لازم را ندارد. این اختلال ممکن است با افزایش کمی اخلاط نیز توام باشد.