صفحه اصلی پرسش و پاسخ پشتیبانی تماس با ما
صفحه نخست  » علوم انسانی  »  مقاله نقش زنان در ۸ سال دفاع مقدس

مقاله نقش زنان در ۸ سال دفاع مقدس

Role of women in the 8 years war

دانلود مقاله نقش زنان در ۸ سال دفاع مقدس

نقش زنان در جنگ تحمیلی‎
‎درهنگام بروز جنگ و دفاع یک ملت در برابر حمله ی دشمن، تنها اعزام مردان به صحنه ی ‏نبرد ضامن پیروزی نخواهد بود، بلکه حمایت و پشتیبانی از نبرد، تحریک و تشویق مردان به ‏حضور مداوم در جبهه، مراقبت از کودکان و حفظ کانون گرم خانواده، مراقبت و پرستاری از ‏مجروحین و مداوای زخمی ها، قبول مسؤولیت و انجام وظیفه به جای مردان و آزادسازی ایشان ‏برای شرکت در جنگ، حفظ سنگرهای پشت جبهه و حتی تشکیل، اداره و توسعه ی نهضت ‏های مقاومت و بسیاری موارد دیگر که جزو وظایف زنـان محسوب می شوند از جمله عوامل ‏مهمی هستند که تأثیر مستقیمی بر روحیه ی رزمندگان و سرنوشت جنگ خواهند داشت‎.
پس زنان، به عنوان بخشی از جامعه ی انسانی، مسلماً در هر یک از صحنه های مختلف اجتماع، ‏خصوصاً در عرصه ی دفاع، ایفاگر نقشی اساسی، می باشند‎.
زنان در عرصه های دفاعی و رزمی در ادبیات حماسی ما نیز جایگاهی خاص دارند چنان که « ‏فردوسی » شاعر حماسه سرای ایران، در« شاهنامه» از زنی دلاور به نام « گردآفرید» نام می برد ‏که در مرز ایران، برای جلوگیری از ورود سهراب، به مبارزه و نبرد با او می پردازد و یا در « ‏داراب نامه»ی طرسوسی، ‏‎« ‎پوراندخت» نام زنـی رزمجوست که تن به مبارزه می سپارد‎.
پس زنان از دیرباز، در نبردها و مسایل نظامی و دفاعی کشور ما ایفای نقش می کردند. در ‏حماسه ی مقاومت مردم مسلمان ایران در برابر هجوم وحشیانه ی ارتش بعثی عراق به خاک ‏میهن اسلامی که زمینه ی حضور گسترده ی زنان را در خطوط مقدم فراهم نمود نیز، زنان ‏فداکار با حضور مؤثر و گسترده ی خویش در بخش های گوناگون سهم خود را در دفاع از کیان ‏انقلاب اسلامی و میهن ایفا نمودند‎. ‎زنان ایثارگر ایرانی برای این که عدم حضورشان در جبهه ها ‏را جبران نمایند، در پشت جبهه با ابتکاراتی که از خود نشان می دادند فعالیت کرده و از هر ‏راهی به جبهه ها کمک می نمودند‎.
جنگ توانسته بود در زنان این روحیه را به وجود آورد که به کارهایشان جهت و حرکت بدهند. ‏آن ها همه چیز را در رضایت خدا می دیدند و از آسایش و آرامش خود مایه می گذاشتند تا ‏بدین وسیله خدمتی به نفع جبهه ها و برای خشنودی خدا انجام دهند.لذا در طول دفاع مقدس ‏زن را باید به صورت عنصری فعال، مبارز، ایثارگر و صبور بدانیم‎.
به دنبال تجربه ی سال های قبل و بعد از انقلاب، جنگ میدان بزرگی برای آزمایش زنان بود تا از ‏این طریق بتوانند توانمندی ها و استعدادهای خدادادی خود را بروز دهند‎.

فهرست مطالب
نقش زنان در جنگ تحمیلی
مقدمه
عصر نبوی
‏«شواهد تاریخی»‏
نقش دفاعی زنان در انقلاب اسلامی      ‏
فعالیت زنان در این دوره را می توان به شکل زیر خلاصه کرد :‏
نقش زنان در حماس
منابع


تعداد صفحات : 17 | فرمت فایل : WORD

بلافاصله بعد از پرداخت لینک دانلود فعال می شود





هشتگ : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,